Comunicat de Comunistes de Catalunya sobre la investidura del govern PSOE-UP.

Comunistes de Catalunya, com ja va expressar en la resolució de la Conferència Nacional celebrada el novembre, fa “una valoració positiva del que suposa que, per primera vegada des de la II República, una força a l’esquerra del PSOE estigui en disposició d’entrar a formar part del govern d’Espanya”. Així doncs, a partir dels acords assolits en els darrers dies, es reafirma en el seu posicionament.

En primer lloc, pel que fa al conflicte polític entre Catalunya i l’Estat, considera que s’obre una nova etapa, que pretén superar el bloqueig, i que representa una oportunitat, encara que limitada. Considerem que, tot i que el diàleg per si mateix no comporta una solució immediata al conflicte, estableix les bases per a la fi de la repressió sistemàtica com a resposta de l’Estat a les reivindicacions sobiranistes del poble català. Tot i que la creació d’una taula de diàleg és un pas important, la mobilització massiva i unitària continua sent l’instrument clau per aconseguir l’amnistia de les preses i els presos polítics, exercir el dret d’autodeterminació i construir la República Catalana de la majoria treballadora.

En segon lloc, el programa de govern estableix una agenda de recuperació de drets clau per millorar la vida de la classe treballadora. És urgent derogar tota la legislació del PP que ha comportat un empitjorament de la qualitat de vida del poble treballador, avançant en una agenda social, feminista i ecologista que doni resposta a les reivindicacions de les mobilitzacions massives que s’han donat en els darrers anys. És per això que considerem que el programa en certs aspectes és poc ambiciós, a més de ser en ambigu i poc concret en la profunditat de les mesures que finalment presentarà el govern en matèria laboral, d’habitatge, educativa o de pensions. A més, continua seguint els dictats d’austeritat de la Unió Europea, sobre la que no planteja cap canvi, entre d’altres qüestions de gran importància sobre les que no es preveuen canvis estructurals.

Per a Comunistes de Catalunya, és necessari implementar un programa de canvi més ambiciós per tal de frenar l’extrema dreta, i no abonar el terreny de la decepció dels sectors progressistes. Les problemàtiques existents -la precarietat, l’explotació laboral, les violències masclistes, el fet nacional, etc.-, responen a causes estructurals sobre les que cal actuar. Tot i això, és necessari obrir una nova etapa centrada en la recuperació de drets i en el diàleg per resoldre el conflicte polític entre Catalunya i l’Estat, pel que cal possibilitar la investidura del govern del PSOE i Unides Podem, i seguir pressionant per a que els acords no quedin en paper mullat.

Comunistes de Catalunya
Comitè Executiu