El diputat i portaveu a la Comissió de Foment del Grup Parlamentari Confederal d’Units Podem-A Comú Podem-A Marea, Félix Alonso i Cantorné, ha qüestionat aquest dilluns durament al ministre de Foment, Íñigo de la Serna, la forma en què els successius governs planifiquen la construcció de grans infraestructures a tot l’Estat, que acaben indefectiblement amb grans beneficis per a les companyies constructores pagats amb diners públics. En aquest context, Alonso ha preguntat directament a De la Serna si s’ha plantejat que el rescat, de nou amb diners de tots els ciutadans, de les vuit autopistes en fallida que emprendrà el Govern en els pròxims mesos “pot suposar una ajuda il·legal l’Estat a les empreses constructores”, i així ho poden considerar les institucions de la Unió Europea.
Durant la primera compareixença del titular de la cartera de Foment a la comissió parlamentària del ram per exposar la seva línia d’actuació per als propers mesos, Alonso li va recordar que els prop de 5.000 milions d’euros en què fins al moment es xifra el cost d’aquest rescat de les autopistes en fallida i planificades durant els governs de José María Aznar tenen greus precedents. Va recordar que de les 38 concessions d’infraestructures viàries fetes en les últimes dècades, “14 van acabar arruïnades” i rescatades per l’Estat, igual que va passar amb l’Empresa Nacional d’Autopistes (ENA).
Fèlix Alonso va cridar l’atenció de com “casualment” en la majoria dels casos es repeteixen els noms de les empreses constructores que es veuen afavorides amb les contractacions i per les posteriors concessions, que sumen quantiosos beneficis anuals, però que també són les mateixes que reben els diners dels rescats públics quan es comprova el fracàs d’aquests projectes.
A més, va recordar que bona part d’aquestes mateixes empreses apareixen també citades en les investigacions judicials dels anomenats ‘Papers de Bárcenas’ com a donants de diners, precisament, al Partit Popular. El diputat català d’En Comú Podem va assenyalar també que, com ha constatat l’advocat d’Izquierda Unida en aquesta causa, Enrique Santiago, prèviament a la construcció de les polèmiques autovies ara en fallida hi va haver una coincidència entre elles, que era comptar amb informes tècnics desfavorables per a la seva construcció.
El diputat d’En Comú Podem va titllar de “pervers” el sistema vigent de relacionar l’Administració central amb les grans companyies constructores. Això inclou, i va posar diversos exemples, l’existència de les conegudes com a ‘portes giratòries’, però no només referides a coneguts dirigents polítics, sinó a alts funcionaris que acaben marxant al sector privat “coneixent els secrets de l’Administració i els seus punts febles”, de la qual cosa se n’aprofiten els seus nous ocupadors.
Fèlix Alonso va compartir temps d’intervenció amb la diputada Lucía Martín, que es va encarregar de les preguntes al ministre De la Serna referides a habitatge. Abans d’això, va fer un succint repàs per territoris d’algunes de les principals qüestions que afecten Foment. Així, va preguntar pels i les estibadors i estibadores portuàries i si es van a complir els requisits legals per a la millor regulació del seu treball; si té pensat el ministre privatitzar RENFE Mercaderies; sobre l’aïllament de Granada per ferrocarril i les inversions en aquest mitjà de transport a Andalusia, així com pel “tracte discriminatori” a la Comunitat valenciana en les inversions d’infraestructures de carreteres.
El parlamentari català no va oblidar preguntar quan pensa el Govern del PP “completar el Pla de Rodalies per a Catalunya”, encara que tampoc va passar per alt interrogar Iñigo de la Serna sobre si té previst “privatitzar tot o part del 51% d’AENA” que encara controla l’Estat o si, a través de l’aprovació del proper Document d’Ordenació de Regulació Aeroportuària (DORA), “té pensat congelar, baixar o pujar les taxes aeroportuàries”.
Font: EUiA
Etiquetes de comentaris: #LliureInformació, #RevolucióDemocràtica, #RupturaDemocràtica, #UnitatPopular, Accions